Algemene voorwaarden

NATUURLIJK STROOM

Natuurlijk Stroom is een onderneming op het gebied van de verkoop, installatie en onderhoud van zonnepanelen, en daaraan gerelateerde producten en onderdelen. Hieronder vallen onder andere montage- en installatiematerialen, zonnepanelen en omvormers.

Artikel 1 Algemene Voorwaarden 

1.1 De hierna volgende bepalingen gelden als de Algemene Voorwaarden van Natuurlijk Stroom. Deze zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten  en leveringen van Natuurlijk Stroom.

1.2 Onder “schriftelijk” wordt tevens elektronisch dataverkeer verstaan, als berichtenverkeer per e-mail of internet.

1.3 Natuurlijk Stroom heeft het recht te allen tijde de Algemene Voorwaarden te wijzigen en/of aan te vullen, welke wijzigingen en/of aanvullingen ook gelden ten aanzien van reeds bestaande Overeenkomsten. Natuurlijk STroom zal daarbij de redelijke belangen van de Klant in acht nemen. 

1.4 Onder ‘Producten’ wordt verstaan: de producten en aanverwante artikelen zoals deze geleverd zullen worden door Natuurlijk Stroom.

1.5 De afnemer/klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de door- of namens hem aangedragen informatie aan Natuurlijk Stroom. 

Artikel 2 Aanbiedingen en totstandkoming overeenkomst 

2.1 Alle prijsopgaven en offertes zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld en deze zijn gebaseerd op de verstrekte informatie door de afnemer/klant.

2.2 De Overeenkomst komt, onder voorbehoud van de Algemene Voorwaarden, tot stand op het moment van akkoord door de afnemer/klant.

2.3 Indien de Klant de Overeenkomst wenst te ontbinden (herroepen) binnen een termijn van 14 dagen, dan kan hij dit binnen deze termijn schriftelijk (artikel 1.2 van de Algemene Voorwaarden) melden. Indien de afnemer/klant de overeenkomst ontbindt (herroept)  komen de kosten van terugzending van de producten aan Natuurlijk Stroom voor rekening van de afnemer/klant. Indien de producten door Natuurlijk Stroom worden teruggehaald, is Natuurlijk Stroom gerechtigd hiervoor kosten in rekening te brengen aan de afnemer/klant.

2.4 De door Natuurlijk Stroom vermeldde termijnen zijn niet bindend. Wanneer Natuurlijk Stroom de overeenkomst niet binnen de gestelde termijn kan uitvoeren, zal zij de afnemer/klant daarvan op de hoogte brengen en aangeven op welke termijn dit te kunnen uitvoeren/leveren. Overschrijding van een vermeldde termijn geeft de afnemer/klant geen recht op ontbinding van de overeenkomst, en/of een schadevergoeding. 

2.9 Opgaven van getallen, maten en gewichten van producten en  services worden met zorg gedaan. Natuurlijk Stroom  geeft geen garantie op (kleine) afwijkingen.  

2.10 Wanneer Natuurlijk Stroom niet in staat is om een product te leveren van een specifiek merk, zoals in de offerte/overeenkomst staat vermeld, is Natuurlijk Stroom gerechtigd een alternatief van gelijke kwaliteit te leveren. 

2.11 Een op naam gestelde Overeenkomst heeft een geldigheidsduur van 14 dagen, tenzij een andere termijn overeengekomen is.

Artikel 3 Prijzen 

3.1 De genoemde prijzen van zijn in euro’s en conform de nieuwe btw-regeling, exclusief of inclusief BTW.

3.2 Na totstandkoming van een overeenkomst is Natuurlijk Stroom gerechtigd de overeengekomen prijzen te verhogen in geval van: een prijsstijging van meer dan 5% die plaatsvindt, buiten de vastgestelde levertermijn van Natuurlijk Stroom.

3.3 Indien Natuurlijk Stroom meerwerk dient te verrichten, dan zullen de kosten van dit meerwerk worden meegenomen in de huidige factuur. 

3.4 De klant is de overeengekomen prijs verschuldigd aan Natuurlijk Stroom . Fouten in de overeenkomst, zoals evidente onjuistheden, kunnen ook na de totstandkoming van de overeenkomst door Natuurlijk Stroom worden gecorrigeerd.

3.5 Speciale aanbiedingen zijn slechts geldig zolang de voorraad strekt, en/of zoals vermeld in de actievoorwaarden, en/of de overeenkomst.

Artikel 4 Levering, installatie en risico 

4.1 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, geschiedt levering door Natuurlijk Stroom op de door de klant aangegeven locatie.

4.2 Het risico van de producten komt voor rekening van de klant, vanaf het moment van aflevering van de producten.  

4.3 NATUURLIJK STROOM behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor bestellingen, van de Klant, in gedeelten te leveren. 

4.4 De Klant is verplicht om NATUURLIJK STROOM in staat te stellen, op de overeengekomen dag van levering, de bestelde Producten te leveren. Bij niet-nakoming van deze verplichting houdt NATUURLIJK STROOM de bestelde Producten ten hoogste gedurende 1 (één) maand in het magazijn van NATUURLIJK STROOM of elders. Hiervoor is de Klant aan NATUURLIJK STROOM voor iedere dag, of gedeelte van een dag, een bedrag aan opslagkosten verschuldigd van 1% (één procent) van het factuurbedrag. Na verloop van de in de vorige zin genoemde termijn, heeft NATUURLIJK STROOM het recht de bestelde Producten aan derden te verkopen, en de opbrengst daarvan, na aftrek van een vergoeding voor geleden schade, met de Klant te verrekenen. 

4.5 Door NATUURLIJK STROOM vermeldde termijnen zijn altijd indicatief. Hoewel NATUURLIJK STROOM zich altijd zal inspannen om de opgegeven levertermijnen te behalen zal zij op geen enkele wijze, aansprakelijk zijn voor eventueel door de Klant, als gevolg van het niet behalen en/of uitstellen van de levertermijn, geleden schade. Onder geleden schade valt onder andere, tevergeefs opgenomen vrije dagen/uren, gemiste omzetten/winsten, etc.

4.6 NATUURLIJK STROOM kan de montage van de installatie beëindigen, of de uitvoering daarvan opschorten, zonder tot enige vorm van schadevergoeding gehouden te zijn, als (ondanks de schouwing ter plaatse, of op afstand) tijdens de installatie blijkt dat NATUURLIJK STROOM naar het oordeel van NATUURLIJK STROOM niet bij de Klant kan installeren, indien de installatie niet op een veilige manier kan plaats vinden, of indien de installatie vanuit technisch oogpunt onverstandig is. De door NATUURLIJK STROOM gemaakte kosten voor de installatie bij de Klant zijn voor haar rekening, tenzij de beëindiging het gevolg is van een tekortkoming van de Klant.

4.7 De Klant draagt het risico (naar redelijkheid) voor schade veroorzaakt door, onjuistheden in de opgegeven informatie en/of opgedragen werkzaamheden, onjuistheden in de door de Klant verlangde constructies en werkwijzen, en gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan de werkzaamheden worden verricht.

4.8 Indien de Klant een Overeenkomst accordeert, waarin het systeem van Enphase met de IQ Gateway, of de IQ Gateway Metered, opgenomen is, zal NATUURLIJK STROOM de bijbehorende 2 CT-ringen niet standaard plaatsen, dit wordt dus ook niet standaard meegenomen in de prijs die vermeldt wordt, op de Overeenkomst. Als de Klant wenst dat er CT-ringen geplaatst worden, dan zal de Klant dit specifiek moeten vermelden aan NATUURLIJK STROOM, mocht dit het geval zijn, dan is artikel 4.9, en alles wat onder dit artikel valt, van deze Algemene Voorwaarden van toepassing:
      4.8.1 Bij het aansluiten van CT-ringen op een 1-fase aansluiting, zijn er 2 CT-ringen nodig. Bij het aansluiten van CT-ringen op een 3-fase aansluiting, zijn 2
      CT-ringen niet voldoende, hiervoor zijn 6 CT-ringen nodig. In dit geval moeten er dus 4 extra CT-ringen bijbestelt worden.
      4.8.2 Het bijbestellen en installeren van CT-ringen wordt niet standaard meegenomen in de Overeenkomst, echter kan de Klant er wel voor kiezen
      om de CT-ringen door NATUURLIJK STROOM te laten bijbestellen en installeren. Mocht dit van toepassing zijn, dan zullen de kosten voor het meerwerk worden bepaalt op
      basis van de specifieke situatie van de Klant. In dit geval is o.a. artikel 3.3, van deze Algemene Voorwaarden, van toepassing. De Klant kan op de
      Overeenkomst terugzien of de bijkomende kosten, voor het plaatsen en eventueel bijbestellen, van de CT-ringen is meegenomen. Dit kan de Klant
      herkennen op de Overeenkomst, als onder het kopje opdrachtbevestiging, de regel: “CT-ringen” vermeldt staat.
      4.8.3 Als de Klant CT-ringen wenst en akkoord gaat, met de aanvullende voorwaarden van artikel 4.9.1 en 4.9.2, dan zal de levering en plaatsing van de
      CT-ringen plaatsvinden conform artikel 4.4, van deze Algemene Voorwaarden.
      4.8.4 De CT-ringen zijn niet geijkt, hierdoor kunnen de gegevens van de CT-ringen afwijken van de gegevens die de slimme meter aangeeft. Mocht dit het geval
      zijn, dan zijn de gegevens van de slimme meter correct.

4.9 Indien de Klant een Overeenkomst accordeert voor een systeem met een seriële-omvormer, dan zullen er geen CT-ringen geleverd of geplaatst worden.

Artikel 5 Betaling 

5.1 Betaling door de Klant dient te geschieden binnen de door Partijen overeengekomen termijn. Indien geen termijn is overeengekomen, geldt een betalingstermijn van 2 (twee) dagen na factuurdatum. 

5.2 Alle betalingen dienen te geschieden zonder korting of verrekening, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. 

5.3 De Klant heeft niet het recht om de betaling op te schorten. 

5.4 Betalingen door de Klant strekken allereerst ter voldoening van alle verschuldigde kosten en rente, en vervolgens van opeisbare facturen die het langst open staan, ook al vermeldt de Klant dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur. 

5.5 Indien de Klant niet binnen de termijn, zoals vermeld in artikel 5.1 betaalt, verkeert zij van rechtswege in verzuim en zijn alle vorderingen, die NATUURLIJK STROOM op de Klant heeft, onmiddellijk opeisbaar en is de Klant – zonder nadere voorafgaande ingebrekestelling of aanmaning – de wettelijke rente conform art. 6:119 BW verschuldigd over het factuurbedrag. Tevens zijn alle redelijke kosten, ter verkrijging van voldoening buiten rechte, voor rekening en risico van de Klant. 

5.6 Indien de Klant met de betaling jegens NATUURLIJK STROOM in gebreke is, heeft NATUURLIJK STROOM het recht de verdere uitvoering, van alle tussen Partijen lopende overeenkomsten, op te schorten tot die betaling is geschied, terwijl bij verdere opdrachten of leveringen contante betaling vooraf kan worden geëist door NATUURLIJK STROOM. 

5.7 Betaling door de Klant dient uitsluitend te geschieden in de valuta, waarin de overeengekomen prijzen zijn uitgedrukt.

5.8 Indien de Klant niet binnen de termijn, zoals vermeld in artikel 5.1 betaalt, zal NATUURLIJK STROOM een 1(eerste), 2e (tweede) en een 3e (derde) herinnering sturen met betrekking tot de betaling. Mocht na de 3e (derde) herinnering nog steeds geen betaling ontvangen zijn, door NATUURLIJK STROOM, dan zal er een incassobureau ingeschakeld worden. Bij het inschakelen van een incassobureau zijn de incassokosten, voor rekening van de Klant, conform artikel 3:92 lid 2 BW.

5.9 Indien de klant niet binnen de termijn, zoals vermeld in artikel 5.1, betaalt doordat de installatie nog niet af is, of doordat er nog enige vorm van Services (met betrekking tot de installatie) moeten plaats vinden, dan zal hier een aparte betalingstermijn en/of betalingsregeling gelden, mits deze overeengekomen is met NATUURLIJK STROOM. Indien de Klant de betalingstermijn en/of de betalingsregeling niet naleeft, dan zal artikel 5.8 in werking treden.

5.10 NATUURLIJK STROOM blijft de eigenaar van de geleverde Producten, totdat alle vorderingen die NATUURLIJK STROOM op de Klant heeft of zal krijgen, waaronder in ieder geval de vorderingen genoemd in artikel 3:92 lid 2 BW aan rente, en (buiten)gerechtelijke kosten zijn betaald. NATUURLIJK STROOM is gerechtigd de materialen die onder eigendomsvoorbehoud (artikel 8) zijn geleverd, en nog bij de Klant aanwezig zijn, terug te nemen indien de Klant in gebreke is met de nakoming van zijn betalingsverplichtingen, of in betalingsmoeilijkheden verkeert, of dreigt te gaan verkeren. U zal NATUURLIJK STROOM te allen tijde vrije toegang verlenen tot uw terrein(en) en/of gebouw(en), ter inspectie van de goederen en/of ter uitvoering van haar rechten.

Artikel 6 Reclame 

6.1 De Klant controleert onmiddellijk na ontvangst, of de geleverde Producten in goede staat verkeren, en/of voldaan is aan de Overeenkomst. Op verzoek van NATUURLIJK STROOM zal de Klant na installatie van het Product een document van oplevering ondertekenen.

6.2 De Klant reclameert na ontvangst terstond omtrent onmiddellijk kenbare feitelijkheden die niet juist zijn, of onjuistheden op de afleveringsbonnen en dergelijke. Indien niet terstond na ontvangst of oplevering schriftelijk onder vermelding van het factuur- en pakbonnummer wordt gereclameerd, zijn deze feitelijkheden als juist erkend. 

6.3 Reclames betreffende niet uitwendig waarneembare gebreken, dienen schriftelijk en zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 (veertien) dagen na levering daarvan, te geschieden, welke bij overschrijding van die termijn elke aanspraak tegen NATUURLIJK STROOM, ter zake van die gebreken, vervalt. Bij ontvangst van de geleverde Producten wordt, door de Klant, voor ontvangst en akkoord getekend. 

6.4 Een reclame ten aanzien van een bepaalde levering schort de betalingsverplichting van de Klant, ten aanzien van die en andere aflevering(en), niet op, noch geeft zulks de Klant recht op verrekening. 

6.5 Indien een reclame gegrond wordt bevonden, zal NATUURLIJK STROOM de Producten (en de onderdelen hiervan)  waarop de reclame betrekking heeft, kosteloos herstellen, vervangen, of aan de Klant vergoeden, zulks ter keuze van NATUURLIJK STROOM. In geval van vervanging worden de, door NATUURLIJK STROOM vervangen, (onderdelen van) Producten eigendom van NATUURLIJK STROOM. 

6.6 Voor verdere (schade)vergoeding, en de vergoeding van indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade alsmede een eventueel verlies in opbrengst van energie, is NATUURLIJK STROOM niet aansprakelijk, en op grond daarvan is NATUURLIJK STROOM niet gehouden tot enige vergoeding in dit verband. 

Artikel 7 Retournering 

7.1 Onverminderd de rechten van de Klant, als bedoeld in artikel 2, mogen de door NATUURLIJK STROOM geleverde, en door de Klant in ontvangst genomen, Producten uitsluitend na voorafgaande schriftelijke toestemming van NATUURLIJK STROOM, en onder de door NATUURLIJK STROOM te stellen voorwaarden, aan NATUURLIJK STROOM worden geretourneerd. 

7.2 NATUURLIJK STROOM heeft het recht de Producten die ter beoordeling of ter reparatie aan haar zijn toegezonden, en die na verloop van 3 (drie) maanden na het beoordelingscommentaar dan wel de reparatie niet door de Klant zijn teruggenomen, aan derden te verkopen, en de opbrengst daarvan, na aftrek van een vergoeding voor verrichte werkzaamheden, met de Klant te verrekenen. 

7.3 De kosten van retournering, van de door NATUURLIJK STROOM aan de Klant geleverde Producten, komen ten laste van de Klant, met uitzondering van retournering van Producten, waarvan is komen vast te staan dat zij een tekortkoming bezitten als in artikel 6 en artikel 9 van de Algemene Voorwaarden bedoeld, in welk geval bedoelde kosten voor rekening van NATUURLIJK STROOM komen. 

Artikel 8 Eigendomsvoorbehoud 

8.1 NATUURLIJK STROOM behoudt zich het eigendomsrecht voor, van de aan de Klant geleverde Producten, totdat haar vorderingen op de Klant, met betrekking tot artikel 5.8 en 5.10 van de Algemene Voorwaarden (ter zake de betaling van die Producten), zijn voldaan. 

8.2 De Klant is, voordat volledige betaling heeft plaatsgevonden, niet bevoegd de Producten te verpanden, anderszins te bezwaren, of geheel (of gedeeltelijk) aan derden te vervreemden. 

8.3 De Klant is gehouden de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde Producten, met de nodige zorgvuldigheid, als herkenbaar eigendom van NATUURLIJK STROOM te bewaren. 

8.4 Indien de Klant uit de geleverde Producten een nieuwe zaak vormt, is dit een zaak die NATUURLIJK STROOM voor zichzelf doet vormen, en houdt de Klant deze voor NATUURLIJK STROOM, totdat aan alle betalingsverplichtingen is voldaan. 

8.5 De Klant verplicht zich hierbij tegenover NATUURLIJK STROOM om de Producten, tegen de risico’s van tenietgaan en beschadiging, in welke vorm dan ook te verzekeren en, tot en met het moment van betaling, verzekerd te houden. 

Artikel 9 Garantie 

9.1 Indien NATUURLIJK STROOM de Producten niet zelf heeft geproduceerd, verstrekt NATUURLIJK STROOM enkel een garantie aan de Klant indien, en voor zover, zij op de betreffende Producten garantie heeft verkregen van haar toeleveranciers (fabrieksgarantie).

9.2 De garantie vervalt indien de Klant: reparaties en/of wijzigingen aan de geleverde Producten verricht, en/of niet aan de betalingsverplichting voldoet.

9.3 De garantie geldt niet indien de gemelde gebreken zijn ontstaan door: ondeskundige behandeling, ondeskundige toepassing, het nalaten van deugdelijk/noodzakelijk onderhoud, en/of het gebruik van de geleverde Producten voor doeleinden die buiten het normale gebruik van die Producten vallen. 

9.4 Tevens biedt NATUURLIJK STROOM installatie garantie, voor de duur van 12 (twaalf) jaar.

9.5 De afvoeren van het dak moeten ten alle tijden vrij gehouden worden, zodat er voldoende mogelijkheid is tot het afvoeren van regenwater. Mocht lekkage zich voordoen dan valt dit enkel onder de installatie garantie als, door een derde partij (ingeschakeld via de Klant), geconstateerd wordt dat de lekkage veroorzaakt is door NATUURLIJK STROOM tijdens werkzaamheden, en/of afhandelingen van Services, aan de installatie. Als geconstateerd wordt dat NATUURLIJK STROOM de lekkage (en eventuele opgelopen schade) heeft veroorzaakt, en zij deze constatering erkend, dan zal NATUURLIJK STROOM (of een derde partij) deze schade herstellen. De opgelopen kosten die gemaakt zijn, door middel van de lekkage (zoals de kosten voor de herstelwerkzaamheden), zijn dan voor rekening van NATUURLIJK STROOM.

9.6 Indien de Klant zelf, of een niet door NATUURLIJK STROOM ingeschakelde derde, werkzaamheden aan de installatie verricht, zoals bijvoorbeeld het: demonteren, verplaatsen, veranderen of wijzigen van de installatie, dan vervalt de door NATUURLIJK STROOM verleende installatiegarantie, en is NATUURLIJK STROOM op geen enkele wijze aansprakelijk voor enige gebreken en/of schade aan, of veroorzaakt door, de installatie.

9.7 Indien NATUURLIJK STROOM aansprakelijk is voor schade aan de woning van de Klant, als gevolg van de installatie, dan is de Klant verplicht NATUURLIJK STROOM hiervan te informeren en ze in de gelegenheid te stellen, om eerst de schade zelf te beoordelen, en te herstellen.

9.8 Door NATUURLIJK STROOM gecorrespondeerde, vermelde, of geschetste opbrengst- en besparingsmogelijkheden van de installatie zijn altijd indicatief. De Klant kan hier geen rechten aan ontlenen, zie artikel 2.12 van de Algemene Voorwaarden.

9.9 Reparatie en/of vervanging van de Producten (en de onderdelen hiervan) leiden niet tot verlenging van de oorspronkelijke garantie termijn.

9.10 CT-ringen, en eventuele storingen voortkomend uit de CT-ringen, vallen niet onder de door NATUURLIJK STROOM verleende installatiegarantie. Als de Klant toch aanspraak wilt doen op de garantie van de CT-ringen, dan zal de Klant zelf contact met Enphase moeten opnemen.

Artikel 10 Aansprakelijkheid 

10.1 NATUURLIJK STROOM is op geen enkele wijze aansprakelijk voor directe, dan wel indirecte schade van de Klant of derden (daaronder begrepen, maar niet beperkt tot, verlies van zaken of winst en verlies in opbrengst van energie), geleden en ontstaan door het gebruik van de Producten en/of Services, behoudens opzet of grove nalatigheid van NATUURLIJK STROOM. 

10.2 Mocht NATUURLIJK STROOM evenwel aansprakelijk zijn, dan is de aansprakelijkheid van NATUURLIJK STROOM gelimiteerd tot het bedrag, dat de verzekeraar van NATUURLIJK STROOM, in het betreffende geval uitkeert. In het geval dat die verzekeraar niet tot uitkering van enig bedrag overgaat, dan zal de hiervoor bedoelde aansprakelijkheid gelimiteerd zijn tot de factuurwaarde, zoals vermeld in de Overeenkomst. 

10.3 NATUURLIJK STROOM is niet aansprakelijk voor schade, die het gevolg is van gebreken in producten die NATUURLIJK STROOM afneemt bij derden, en welke NATUURLIJK STROOM vervolgens levert aan de Klant. Enkel in het geval, en voor zover NATUURLIJK STROOM in staat is dergelijke schade te verhalen op die derde partij, zal zij de Klant al dan niet gedeeltelijk tegemoet kunnen komen, met betrekking tot dergelijke schade. 

10.4 NATUURLIJK STROOM is niet aansprakelijk voor informatie verschaft door derde partijen zoals, maar niet beperkt tot, wederverkopers, retailers en/of een andere derde partij die de Producten wederverkoop of distribueert. 

10.5 In het geval dat de Klant een vordering, met betrekking tot dit artikel (10), meent te hebben, zal de Klant dit zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 1 (één) maand nadat de Klant kennis heeft genomen van het feit dat naar zijn mening leidt tot aansprakelijkheid van NATUURLIJK STROOM, schriftelijk kenbaar maken aan NATUURLIJK STROOM, bij gebreke waarvan de Klant haar recht om de vordering in te dienen, zal hebben verwerkt. 

Artikel 11 Overmacht 

11.1 Onder overmacht wordt verstaan elke, van de wil van NATUURLIJK STROOM, onafhankelijke omstandigheid waardoor nakoming van haar verplichtingen in redelijkheid niet kan worden verlangd, ongeacht of die omstandigheid, ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst, te voorzien was. Tot die omstandigheden worden mede gerekend: slechte weersomstandigheden, blokkades, stakingen/uitsluitingen, oproer/rellen, terrorisme, ongevallen, brand, bovenmatig ziekteverzuim, een pandemie, stagnatie, uitval van de softwarepakketten of andere technische storingen bij NATUURLIJK STROOM, haar toeleveranciers en/of bij het eigen (of door derden) verzorgde transport, vertraagde levering van bestelde materialen of onderdelen, maatregelen van overheidsinstanties en het intrekken van 1 (één) of meer van overheidswege te verkrijgen vergunningen. 

11.2 Ingeval van overmacht, zoals bedoeld in dit artikel (11), is NATUURLIJK STROOM naar haar keuze gerechtigd hetzij de levertermijn met de duur van de overmacht situatie te verlengen, hetzij de Overeenkomst te ontbinden, zonder dat NATUURLIJK STROOM gehouden is tot enige schadevergoeding. Indien de Klant NATUURLIJK STROOM daartoe schriftelijk aanmaant, is NATUURLIJK STROOM gehouden zich binnen 30 (dertig) dagen ten aanzien van haar keuze uit te spreken. 

Artikel 12 Ontbinding 

12.1 De Overeenkomst is, zonder ingebrekestelling, tussentijds onmiddellijk te ontbinden door NATUURLIJK STROOM, zonder dat hiervoor enige rechterlijke tussenkomst en/of rechterlijke ontbinding is vereist, wanneer één van de volgende gebeurtenissen intreedt: (A). zodra de Klant failliet is verklaard, ten aanzien van hem surseance van betaling is aangevraagd, of op hem de Wet

Schuldsanering Natuurlijke Personen van toepassing is, of hij een akkoord met zijn schuldeisers heeft voorgesteld of getroffen; (B). overmacht zoals bedoeld in artikel 11 van deze Algemene Voorwaarden. 

12.2 Bij het niet tot stand komen van, of het ontbinden van, een Overeenkomst worden alle vorderingen van NATUURLIJK STROOM op de Klant onmiddellijk opeisbaar. 

12.3 In het geval van ontbinding, zoals bedoeld in artikel 12.1 van deze Algemene Voorwaarden, zullen bedragen die NATUURLIJK STROOM heeft gefactureerd voorafgaand aan de ontbinding, in verband met al geleverde prestaties in de uitvoering van de Overeenkomst, geheel blijven bestaan en worden deze bij ontbinding onmiddellijk opeisbaar. 

12.4 In overeenstemming met de Nederlandse wetgeving heeft de Klant het recht om binnen 14 dagen, na het accorderen van de Overeenkomst, te ontbinden zonder opgaaf van reden. Indien de Klant de Overeenkomst wenst te ontbinden na de bedenktijd van 14 dagen, dan is dit mogelijk, maar kan er door NATUURLIJK STROOM een boete opgelegd worden. De hoogte van deze boete bedraagt 10% van het aankoopbedrag. Deze boete wordt opgelegd om de kosten te dekken die NATUURLIJK STROOM heeft gemaakt in verband met de Overeenkomst en de ontbinding hiervan. Door het accorderen van de Overeenkomst bij NATUURLIJK STROOM, geeft de Klant aan op de hoogte te zijn van de Algemene Voorwaarden, inclusief de bepalingen met betrekking tot annulering en boetes.

Artikel 13 wijzigingen 

13.1 Indien vanuit overheidswege veranderingen plaatsvinden in de wet- en regelgeving, waaronder mede begrepen fiscale wijzigingen omtrent zonnestroomsystemen, dan heeft NATUURLIJK STROOM het recht de (uitvoering van de) Overeenkomst eenzijdig te wijzigen, voor zover dit nodig is, om de Overeenkomst aan te laten sluiten bij de geldende wet- en regelgeving.

13.2 De klant verklaart zich hierbij akkoord met de, op grond van artikel 13.1, benodigde wijzigingen in de Overeenkomst.

Artikel 14 Schouwing 

14.1 NATUURLIJK STROOM zal na de totstandkoming van de Overeenkomst een schouwing van de woning uitvoeren. De schouwing zal zowel ter plaatse, als op afstand gebeuren. Indien uit de schouwing blijkt dat de installatie niet (volledig) op de woning past, dan zal er door NATUURLIJK STROOM gekeken worden naar andere mogelijkheden. Onder ‘niet passen’ in de zin van dit artikel wordt uitsluitend verstaan dat de installatie fysiek en/of technisch niet op de woning past, of er minder zonnepanelen op het dak blijken te passen, dan overeengekomen is in de Overeenkomst. De Klant mag de Overeenkomst naar aanleiding van de schouw ontbinden, hierbij treedt artikel 14.7 in werking. NATUURLIJK STROOM is te allen tijde gerechtigd, om eenzijdig, af te zien van de Overeenkomst, zonder enige opgaaf van redenen aan de Klant, mocht dit het geval zijn dan zal NATUURLIJK STROOM geen kosten in rekening brengen voor de schouwing.

14.2 Bij een schouwing komen er verschillende aspecten aan bod. Dit zijn de volgende aspecten:
        14.2.1 Het kabeltraject: Hoe verloopt het kabeltraject naar de meterkast.
        14.2.2 De omvormer: Parallel of serieel geschakeld systeem, oftewel wat de mogelijkheden zijn hierin.
        14.2.3 De dak inspectie: Opmeting van het dakoppervlak, zijn er eventuele obstakels en een inspectie van de dakpannen.
        14.2.4 De plaatsing van de panelen: Hoeveel panelen er geplaatst kunnen worden, en hoe deze komen te liggen.

14.3 Indien bij de schouwing blijkt dat er geen loze leiding aanwezig is, zal er gekeken worden naar een alternatieve oplossing(en) voor het kabeltraject, van de installatie naar de meterkast toe. Mocht er een alternatieve oplossing(en) nodig zijn, dan zal hier, in overleg met de Klant, naar de meest wenselijke oplossing gezocht worden.

14.4 Ter voorkoming van discussie: aan de uitkomst van de schouwing, of aan het oordeel van NATUURLIJK STROOM, dat het dak kennelijk niet ongeschikt is en de installatie past, kan de Klant geen rechten ontlenen. NATUURLIJK STROOM controleert uitdrukkelijk niet de staat, of de draagkracht, van het dak. De schouwing is geen bouwkundige, of technische keuring van de staat van het dak, of van de woning, maar slechts een inschatting of de Installatie (volledig) op de woning past en/of de montage mogelijk is.

14.5 Als naar aanleiding van de schouw blijkt dat er meerwerk verricht moet worden, dan zal dit conform artikel 3.3 gebeuren.

14.6 De fysieke schouwing zal plaatsvinden, nadat de Klant de Overeenkomst heeft geaccordeerd. Mocht de Klant een fysieke schouwing willen, voordat er een geaccordeerde Overeenkomst tot stand is gekomen, dan kan de Klant hiervoor een aanvraag doen bij NATUURLIJK STROOM. Na deze aanvraag zal NATUURLIJK STROOM eventueel een schouwing kunnen uitvoeren, voordat er een geaccordeerde Overeenkomst tot stand is gekomen, hierbij gelden wel andere voorwaarden, welke overeengekomen zullen zijn, in samenspraak met de Klant.

14.7 Voor de fysieke schouwing is NATUURLIJK STROOM gerechtigd, conform artikel 12.2 en 12.3, kosten in rekening te brengen aan de Klant, als deze de geaccordeerde Overeenkomst wenst te ontbinden, of als er geen geaccordeerde Overeenkomst tot stand komt. De kosten voor deze schouwing zullen niet in rekening gebracht worden bij de Klant, als hij de huidige Overeenkomst, of een gewijzigde Overeenkomst (bijvoorbeeld m.b.t. een andere vorm van plaatsing, van de installatie, naar aanleiding van de schouw) niet ontbindt.

Artikel 15 Vrijwaring 

15.1 De Klant vrijwaart NATUURLIJK STROOM, haar personeel, dan wel door of vanwege haar te werk gestelde personen, voor alle aanspraken van derden op vergoeding van enige door laatstgenoemde geleden schade, veroorzaakt door of anderszins verband houdend met, aan de Klant geleverde Producten en/of verleende Services. 

Artikel 16 Cessie 

16.1 Het is de Klant niet toegestaan rechten en/of vorderingen, uit hoofde van de Overeenkomst, over te dragen aan derden. 

Artikel 17 Conversiebepaling 

17.1 Indien één van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden, dan wel van de Overeenkomst tussen Partijen, nietig is, wordt zij geacht te zijn vervangen door een beding dat de strekking van de nietige bepaling zo dicht mogelijk benadert. De overige bepalingen blijven onverminderd van kracht.

Artikel 18 Toepasselijk recht en geschillen

18.1 Op deze Algemene Voorwaarden, en de overeenkomst tussen Partijen, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. 

18.2 Alle geschillen die naar aanleiding van deze Algemene Voorwaarden, en de Overeenkomst tussen Partijen, mochten ontstaan, zullen in eerste instantie worden besproken en opgelost via overleg en onderhandeling. Mocht er geen overeenstemming worden bereikt, dan zal het geschil, of de geschillen, worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Dordrecht.

18.3 In geval van strijd tussen deze en een in andere taal gestelde tekst van deze voorwaarden, prevaleert de Nederlandse tekst.

18.4 De toepasselijkheid van het Weens koopverdrag is uitgesloten.

Winkelwagen